Speaker DUN Perak diseret keluar ~ Malaysiakini

 

Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), V Sivakumar dibawa oleh kumpulan polis dari dalam dewan ke satu tempat yang tidak didedahkan pada petang ini.Tindakan Hanya isteri beliau dibenarkan berjumpa ADUN DAP itu.

 

sivakumar being dragged abused manhandled by security unknown individual out perak state assembly chaos 070509 02Tidak lama kemudiannya, kenderaan rasmi Speaker DUN V Sivakumar jenis Toyota Camry dengan nombor pendaftaran AFD 999 kelihatan keluar dengan seorang penumpang wanita di dalamnya.

Tetapi Sivakumar yang juga ADUN DAP itu tidak kelihatan di dalamnya.

Sementara itu, Datuk R Ganesan, speaker baru lantikan BN, memulakan persidangan dewan dengan meminta seorang pegawai DUN membacakan doa. 

Beliau juga mengarah keluar dua ADUN Pakatan – Chan Ming Kai (PKR-Simpang Pulai) dan Chang Lih Kang (PKR-Teja) – tetapi mereka enggan berbuat demikian. 

sivakumar being dragged abused manhandled by security unknown individual out perak state assembly chaos 070509 the bestSpeaker itu menangguhkan dewan bagi menunggu keberangkatan tiba Pemangku Raja Perak, Raja Nazrin Shah.

Raja Nazrin Shah kemudiannya berangkat masuk ke dewan untuk majlis rasmi pembukaan persidangan DUN.

Baginda kemudian kelihatan bertitah kepada Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin (PAS-Pasir Panjang) dan Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Sitiawan). 

Mohd Nizar kemudian menyeru semua ADUN Pakatan agar duduk dan mereka semua kembali di tempat masing-masing.

Raja Nazrin berangkat pulang selepas menyampai titah dan merasmikan sidang DUN dan kelihatan diiringi oleh Mohd Nizar.

http://www.malaysiakini.com/news/103800

Advertisements

8 responses to “Speaker DUN Perak diseret keluar ~ Malaysiakini

  1. sungu memalukan tolonglah jangan merosakkan maruah kita anak malasia .hormat raja dan sultan kita yang sayangi.kalau adanya maasalah jumpahlah baginda.baginda sultan tahunya anak anak seperti kamu.tolonglah jangan memalukan mereka .

  2. contoh yang macam ni ke untuk generasi muda ikut ??? kami golongan muda pembela bangsa dan negara perlukan didikan dan dorongan untuk membangunkan negara,tetapi ini kah didikan yang di tunjukkan kepada kami??di mana letaknya pertimbangan diri anda sebagai pemimpin yang di pilih oleh rakyat??fikir2 kan…

  3. ank jati perak

    Apa dah jadi dgn perak !!!!!!!!! pemimpin yang di pilih olh rayat perak sdah buntu,dgn hal politik di perak….kami pemuda nak yg terbaik dari pemimpin kami….ekonomi x brapa baik….

  4. indonesia menangis untuk manohara pinot, kerajaan malaysia tidak bermoral

  5. akarta – Manohara Odelia Pinot membenarkan suaminya, Pangeran Kesultanan Kelantan, Malaysia, Tengku Muhammad Fakhry, melakukan tindakan sangat keji kepada dirinya. Tubuh Mano disilet-silet.

    “Ya setiap hari. Yang silet-silet, kekerasan seksual, kekerasan lainya. Semua itu benar,” kata Manohara di Markas Laskar Merah Putih, Jalan Petojo, Jakarta Barat, Minggu (31/5/2009).

    Mano masih mengalami trauma akibat kekerasan tersebut. Ia pun enggan membeberkan secara lebih detail kekejaman sang suami. “Semua itu masih sangat berdampak pada saya,” curhat Mano.

  6. Jakarta – Kekejian yang dialami Manohara Odelia Pinot sungguh mengerikan. Selain tubuhnya disilet, Mano mengaku disuntik bila dia berusaha melawan. Pernah setelah disuntik, Mano muntah darah.

    Manohara menceritakan kejadian kejam itu usai jumpa pers di Markas Laskar Merah Putih, Jalan Petojo, Jakarta Barat, Minggu (31/5/2009). Dalam jumpa pers itu, Mano mengenakan gaun krem dengan motif bunga-bunga merah dipadu cardigan coklat. Mano didampingi ibunya, Daisy Fajarina, Direktur Laksar Merah Putih Eddy Hartawan dan tim pengacara ibu Manohara.

    Menurut Mano, ia sempat akan disuntik saat mencoba kabur ketika kerabat Kelantan ke Singapura, Sabtu (30/5/2009) kemarin. Sebelumnya, ia dua kali disuntik. Setelah disuntik, keesokan harinya Mano muntah darah.

    “Saya muntah darah dan nggak lebih dari 4 hari berat saya naik 10 kilo. Itu kan nggak wajar,” kisah Mano.

    Mano menduga pihak Kesultanan Kelantan menyuntiknya karena ingin ia kelihatan gemuk atau sedang hamil. Padahal di Kelantan, Mano sangat takut makan. Ia takut makanan yang diberikan kepadanya itu mengandung obat-obatan.

    “Sebenarnya Saya takut makan karena pernah sekali makan habis itu langsung cepat tidur. Atau jadi grogian,” cerita Mano.

  7. Jakarta – Segala upaya dilakukan Manohara Odelia Pinot untuk bisa kabur dari suaminya, Pangeran Kesultanan Kelantan Malaysia, Tengku Muhammad Fakhry. Kisah Mano bak drama. Mano mandi berlama-lama sampai pintu kamar hotelnya digedor-gedor, melawan disuntik hingga ditolong polisi Singapura.

    Mano menceritakan, ia mendapat kesempatan untuk kabur ketika Sabtu (30/5/2009) kemarin, keluarga Kesultanan Kelantan ke Singapura karena Sultan Kelantan mengalami serangan jantung. Rencananya pihak Kelantan akan berada di Singapura selama 5 minggu.

    Namun ketika Kesultanan mendapatkan informasi ibu Manohara, Daisy Fajarina juga ke Singapura, kesultaan Kelantan tiba-tiba memutuskan untuk cepat-cepat pulang.

    “Ketika pihak Kerajaan tahu ibu mau ke sana, baru satu malam, kita disuruh packing untuk pulang,” cerita Manohara usai jumpa pers di Markas Laskar Merah Putih, Jalan Petojo, Jakarta Barat, Minggu (31/5/2009).

    Mano mengaku tahu ibunya ingin menjemputnya di Singapura dari salah seorang anggota Kesultanan Kelantan yang baik hati. Mano menolak menyebutkan nama anggota Kesultanan yang sudah menolongnya itu.

    Mengetahui Daisy akan datang, Mano pun melakukan segala upaya untuk bisa meloloskan diri. Awalnya ia mencoba mengulur waktu agar tidak segera dibawa pulang ke Kelantan dengan mandi berlama-lama. Kamar hotel Mano di lantai 13 Hotel Royal Singapura sampai digedor-gedor.

    Tapi upaya Mano tidak banyak berhasil. Ia tetap dipaksa ikut turun. Pas saat akan turun, Kesultanan Kelantan mendapat laporan Daisy sudah berada di lobi hotel. Mano dilarang turun, tapi ia nekat ingin ke lobi. Model yang menikah pada umur 17 tahun itu lantas dipaksa akan dibawa ke ruangan Sultan Kelantan di lantai 3. Di ruangan ini Mano akan dikunci. “Saya sempat mau disuntik tapi saya menolak,” cerita Mano.

    Tak hilang akal, Mano kemudian memencet-mencet tombol lift sehinga polisi Singapura pun datang. Kepada polisi Singapura.”Mereka lantas membawa saya ke sebuah ruangan. Tak lama ibu datang. Saya langsung memeluk ibu,” curhat perempuan cantik itu.

    Kepada polisi Singapura, Mano meminta agar tidak dibawa kembali ke Malaysia. Setelah bertemu Daisy, Mano pun dibawa ke airport dan kemudian terbang ke Jakarta. Perempuan yang mengaku disilet-silet suaminya itu tiba di tanah air pagi pukul 07.30 WIB pagi tadi. (iy/Rez)

  8. JAKARTA – Penderitaan yang dialami Manohara tak hanya batas fisik. Bahkan, dalam urusan hak sebagai istri pun, Mano tak pernah mendapat hak yang layak.

    “Mano memang dikasih uang 3 ribu ringgit (setara dengan Rp9 juta), tapi ditransfer ke bank. Tapi kalau Manohara mau memakainya, harus melalui prosedur. Daripada ribet, lebih baik Mano tidak ambil uang itu,” kata Manohara dalam jumpa pers di Kantor Laskar Merah Putih, Jalan Petojo Selatan 11, Jakarta Pusat, Minggu (31/5/2009).

    Menurut Manohara, jika dirinya mendapat uang belanja itupun, biasanya uang itu untuk dibagi-bagikan kepada pegawa istana Kelantan. “Mano kasihan sama mereka, karena mereka hanya mendapat 500 ringgit untuk kerja 24 jam,” urainya.

    Tak hanya itu, sikap kerajaan Kelantan pun menurut Manohara tidak manusiawi. Sebab, para pelayan itu akan mendapat hukuman potongan gaji setiap melakukan kesalahan.

    “Misalnya memecahkan gelas satu, maka gaji mereka akan langsung dipotong,” papar wanita cantik itu. (ahm)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s