Saya sudah jangka kalah – Husam

 

NASHARUDIN Mat Isa (kanan) menerima ucapan tahniah daripada Husam Musa selepas beliau mengekalkan jawatan Timbalan Presiden Pas di Shah Alam, semalam.

——————————————————————————–

SHAH ALAM 6 Jun – Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa telah menjangka kekalahannya dalam usaha merebut jawatan Timbalan Presiden Pas sejak awal-awal lagi kerana tidak melaksanakan kempen secara agresif.

Selain itu katanya, layanan parti yang disifatnya sebagai berat sebelah serta disekat daripada memberikan kritikan dan pandangan berbeza secara terbuka juga antara faktor beliau menjangkakan sedemikian.

Beliau yang reda dengan keputusan itu menolak sebarang tanggapan ia berpunca daripada hubungannya dengan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

”Saya tidak melaksanakan kempen agresif dan saudara sendiri tahu bahawa banyak elemen yang tidak menyebelahi saya termasuk dalam program-program parti sendiri yang pada pendapat saya sedikit sebanyak telah berat sebelah.

”Saya tahu cabaran yang berat di hadapan saya terutama tidak boleh menyatakan secara terbuka berhubung kritikan-kritikan dan pandangan saya yang berbeza tetapi maklumat sebelah pihak telah disebar pelbagai cara. Dalam suasana seperti itu kalah adalah lebih mudah daripada menang,” katanya

Beliau mengulas kekalahannya dalam merebut jawatan Timbalan Presiden pada sidang akhbar selepas pengumuman saf kepimpinan Pas yang baru di Stadium Malawati di sini hari ini.

Dalam saingan merebut jawatan Timbalan Presiden penyandang jawatan iaitu Nasharudin Mat Isa telah dipilih semula oleh perwakilan.

Nasharudin memenangi jawatan itu selepas memperolehi 480 undi yang kemudian diikuti oleh dua orang pesaingnya iaitu Husam 281 undi dan seorang lagi calon, Mohamad Sabu 261 undi.

Ketika ditanya lebih lanjut berhubungan faktor-faktor yang membuatkan beliau menjangka kekalahannya lebih awal Husam berkata, beliau tidak mahu memperbesarkan lagi isu itu kerana tidak mahu dianggap kecewa.

”Jangan salahkan padang tinggi rendah. Saya tetap menerima keputusan ini kerana mesej saya tetap akan dapat disampaikan ke dalam parti melalui kebanyakan rakan-rakan yang memenangi jawatan Naib Presiden dan Ahli Jawatankuasa Pusat. Mereka mempunyai pendapat yang sama dengan saya.

”Bahkan di peringkat Timbalan Presiden jika dicampur dengan Mohamad Sabu jumlah undi yang kami perolehi ialah 56 peratus dan ini juga adalah satu pencapaian baik saya,” ujarnya.

Dalam pada itu Husam menegaskan, kekalahannya di dalam parti bukan bermakna perjuangannya bersama Pas telah berakhir.

Ujarnya, beliau akan tetap berjuang bersama Pas terutama memastikan parti itu tidak menjadikan UMNO sebagai rakan politik.

”Pendapat politik saya jelas iaitu Pas harus menggantikan UMNO sebagai pemerintah negara ini demi Islam dan tidak ada jalan pintas untuk bekerjasama dengan UMNO dengan apa cara sekalipun. Atas sebab itu saya bertanding sebagai Timbalan Presiden Pas,” katanya lagi.

Ditanya lebih lanjut mengenai kaitannya dengan Anwar, Husam sekali lagi menegaskan, ia tiada kena mengena kerana bukan beliau sahaja yang bersahabat dengan penasihat PKR itu.

”Ramai lagi rakan-rakan lain yang rapat dengan Anwar. Ini bukan masalah Husam dan Anwar malah dalam beberapa isu saya juga kadangkala berbeza pendapat Anwar,” tambahnya.

http://www.utusan.com.my/

3 responses to “Saya sudah jangka kalah – Husam

  1. artikelnya cukup menarik,perkenalkan saya dari indonesia, saya suka blog anda.
    ikutilah blog kontes indonesia dengan hadiah-hadiah menarik, jadilah pemenangnya di indonesia blog kontes, daftarkan blog anda info di http://herbamart.blogspot.com

  2. hasellusiby

    salam…tumpang lalu..siapa minat konspirasi, sejarah nusantara yg hilang atau perbincangan sufi, boleh la ke http://www.nusanaga.blogspot.com

    selain tu boleh eratkan tali persaudaraan…nilah zamannya untuk bangkitkan sesuatu…

    wassalam

  3. dulu anwar hebat la ni dan mabuk nak pangkat.

Tinggalkan Jawapan

