Pembelian Senjata Besar-Besaran Oleh Indonesia Bukan Ancaman – Zahid

Bukan ancaman – Zahid

Oleh AINSAFRE BIDIN
pengarang@utusan.com.my

 

AHMAD Zahid Hamidi menyampaikan sumbangan BR1M kepada penduduk di Sekolah Menengah Kebangsaan Rungkup, Bagan Datoh, Perak, semalam.

 

BAGAN DATOH 18 Mac – Langkah Indonesia melancarkan pelan besar-besaran untuk memodenkan persenjataannya tidak perlu dilihat sebagai satu ancaman kepada negara ini.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, pembelian senjata adalah perkara biasa kerana setiap negara mempunyai dasar pertahanan masing-masing.

“Indonesia adalah negara jiran dan sahabat kita. Pembelian senjata bukan satu tindakan yang sensitif kerana negara tersebut mempunyai ribuan pulau dan penduduk yang sangat ramai untuk dijaga.

“Bagi kita, negara-negara ASEAN tidak dianggap sebagai musuh dalam bidang pertahanan kerana kita mempunyai forum untuk berbincang mengenai hal ehwal pertahanan seperti Mesyuarat Menteri-menteri Pertahanan ASEAN (ADMM) dan Forum Putrajaya,” katanya selepas menyampaikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Rungkup di sini hari ini.

http://www.utusan.com.my/

 

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 petang untuk artikel penuh.

 

 

9 responses to “Pembelian Senjata Besar-Besaran Oleh Indonesia Bukan Ancaman – Zahid

  1. Habib Ahmad

    Majlis2 Ilmu :

    Majlis Maulidul Rasul SAW & Haul Al-Sheikh Abdul Qadir Al-Jailani RA : http://pondokhabib.files.wordpress.com/2012/03/419611_10150700057071999_295419981998_11671486_441838937_n.jpg

    Seminar ‘MANHAJ NABAWI’ -UNIVERSITI AS-SOFA : http://pondokhabib.files.wordpress.com/2012/03/p1-1.jpg

    Mawlid Perdana di Masjid Besi Putrajaya : http://pondokhabib.files.wordpress.com/2012/03/428994_2853139007931_1243224936_32310278_1731500179_n.jpg

    Sertailah Facebook kami : http://www.facebook.com/pondokhabib

    Sertailah Forum ASWJ di : http://fahamislam.com/forum/

  2. Rajap ali bampalola

    assalamu’alaikum!
    Kepada semua pembaca, saya nak buat promosi sikit,ini tentang sebuah perkampungan yang terdapat di kabupaten alor,propisi nusa tenggara timur, indonesia.yaitu kampung BAMPALOLA atau sekarang DESA BAMPALOLA.
    menurut cerita,kampung ini mempunyai sejarah,budaya yang sangat unik sekali.
    Moyang mereka lahir ke dunia ini tanpak di lahir kan oleh seorang manusia yang bernama ibu atau mamak.
    Beliau timbul dari dalam TANAH.beliau itu bernama SULTAN RAJA TANAH.
    DAn orang dari kampun ini juga yang mengislam kan kabupaten alor, yang bernama SULTAN NAJAMUDIN. DAN disanalah terdapat alquran tertua di asia tenggara yang di buat dari pada kulit kayu.
    Kampung ini juga mempunyai rumah adat atau rumah tradisional yang sangat cantik dari segi tulisan nya tulisan kuno,ukiran dll.
    Tiang rumah adat yang pertama, timbul juga dari tanah, sama macam cerita sultan raja tanah.
    Kampung ini sangat terpencil yang terletak di gunung raja.
    Kalau mau sampai ke perkam pungan tersebut,hanyak dengan berjalan kaki. Tiada kendraan.

  3. Rajap ali bampalola

    UNTUK MAKLUMAN:
    pada sesiapa yang ada niat nak mengkaji sejarah kampung bampalola.pergilah.
    Tapi mesti ikut pesan saya: kalau andak ada niat hendak kesana, biar lah sampai, jangan sesekali patah balik.ia boleh membawa kepada ke matian atau pendek umur.,jangan hina,jangan mengejek kampung ter sebut.kerana tindak balas dari pada kampung itu lain sikit.
    Harap maklum.

  4. Rajap ali bampalola

    HALAL DAN HARAM

    kalau kita berbicara soal halal dan haram,banyak sekali yang tak kena.
    Kenapa saya mengata kan macam tu? Sebab nya masakan yang di buat oleh orang yang bukan islam pun kita simpan logo halal.
    Untuk makluman,makanan yang di cuci tanpak dengan membaca bismillah,solawat.atau lain lain ayat yang wajip,itu tak semestin nya kita panggil sebagai halal,walau pun ia kelihatan bersih.
    Jangan kita anggap soal halal dan haram sebagai perkara mudah,atau perkara remeh.

  5. JANGAN TAKUT

    rakyat malaysia jangan takut pasal indonesia memoden kan senjata nya.
    Indonesia bukan nya negara yang jahat,indonesia sebenar nya tak suka cari musuh dan di musuhi. Cuma yang penting kita jangan kacau dia.
    Kepada pemerintah indonesia dan malaysia: walau apa pun masalah, kamu tak boleh berperang,kamu tak boleh mengangkat senjata antara satu sama lain..kalau kamu mengangkat senjata antara satu sama lain,ia akan memalukan kita sebagai rakyat melayu,satu rumpun,satu turunan.satu bahasa,budaya dll.

  6. HOSPITAL SANDAKAN

    saya nak tanyak kepada orang orang umno dan barisan nasional, tentang cara mengobati pesakit di bilik bersalin(tempat orang melahir kan anak), KENAPA tak kuat kuasakan undang undang islam?
    Sebab saya tengok,doktor lelaki yang menyimpan ubat kedalam rahim istri orang, doktor lelaki juga menyambut bayi dan menyeluk rahim istri orang..
    Apa itu tak salah disisi undang undang islam? Walau pun saya sedar,itu adalah kerja mereka.
    Kalau boleh kerajaan buat undang undang baru tentang hal ni.
    Kenapa kita mengharamkan lucah, tapi kita bagi kerja pada doktor lelaki untuk menyeluk nyeluk rahim istri orang..bagus kita halal kan je lucah,kalau kerajaan tak ubah undang tersebut.
    Jagan bagi ceramah agama je pandai,undang undang islam tak tahu,atau tahu,tapi buat buat tak tahu.
    Ini kan negara islam,tak kan negara islam membenar kan istri orang di celuk rahim nya oleh lelaki yang bukan muhrim nya.

  7. raja ali Ruslan

    Testing

  8. raja ali Ruslan

    Kpd orang orang ntt,klau nak kenal ngan saya cari saya di http//m.facebook.com/profil=17

  9. indonesia bkn musuh malaysia,dia adalah tempat asal usul nenek moyang malaysia,indonesia membangunkan ketenteraan secara besar2an adalah baik untuk umat islam krn statusnya sbgi negara islam terbesar didunia

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s